lauantai 14. maaliskuuta 2009

Somistaminen

En tiedä kuinka paljon työstäni olen kertonut. Olen vaatemyyjä, mutta viime kuukausina olen saanut myös hyvin paljon muita työtehtäviä. Näihin kuuluu suurimmaksi osaksi somistaminen. Ajattelinkin nyt kertoa niille, jotka eivät tiedä mitä tähän työhön kuuluu, niin vähän enemmän.

Somistaminen nyt ihan yleisimmin on nukkejen vaatteiden vaihtamista ja vaatteiden esillepanoa, niin että ne myyvät mahdollisimman hyvin ja näyttävät hyvältä. Miten mikäkin tuo parhaiten esille jonkun toisen tuotteen.


Eniten töitä somistajalla on, kun mallistot vaihtuu eli siinä uuden vuoden jälkeen ja kesän lopussa, mutta kesken vuoden löytyy ihan tarpeeksi hommaa myös. Meillä ainakin on koko ajan jotain kamppanjoita ja sitten pitää taas vaihtaa kaikki ikkunat ja nuket ja liikkeen järjestys.

Työ on yleensä aika nopeatahtista, kun tulee yhtäkkiä joku uusi juttu mikä pitää tehdä, mutta sitten on niitä hiljaisia hetkiä, kun kaikki on tehty. Työ voi olla stressaavaa, mutta niille jotka pitävät kiireestää ja järjestelemisestä se on ihanaa.


Päivittäin tarkistan aina, että onko sähköpostissa tullut jotain uusia neuvoja, miten joku pitää laittaa esille tai onko tullut jotain uusia kampanjoita. Sitten tarkistan liikkeen, onko siellä jotain tehtävää. Voisiko jonkun laittaa eritavalla. Ja sitten tarkistan, että kaikki on siististi. Viikkaamisesta on tullut yksi lempihommiani. Riveistä pitää saada aina mahdollisimman suorat yms.

Olen ihan rakastunut tähän hommaan, ja voisin hyvin kuvitella tekeväni tätä tulevaisuudessakin. Tunnen olevani omassa elementissäni. Kaikenlisäksi mulla ei oo minkäänlaista koulutusta tähän. Olen oppinut sieltä sun täältä. Lukenut, mailaillut ja lopulta kun minun somistaja pomoni ruotsista saapui ja kertoi kaiken näyttävän todella hyvältä, sain huokaista helpotuksesta, että vihdoin olen tehnyt jotain oikein!


Työ sopii ehdottomasti niille, jotka tykkäävät sisustussuunnittelusta, vaatteista ja somistamisesta. Tähän on kait joku koulutuskin olemassa, olen vielä katsastamassa, koska sinne haluan!! Mutta useimmiten sen oppii työpaikalla ja kokemuksella.

Tiesitkö somistushommista ennestään? Oletko tehnyt samanlaisia hommia jossain?

6 kommenttia:

Sophia kirjoitti...

Hmm olis ihanaa olla somistaja! ♥

Anonyymi kirjoitti...

Somistukseen oon törmännyt tässä viime aikoina kun oon miettinyt yhteishaun lomassa mitä lukion jälkeen. Sisustussuunnittelu on ollut mulla taustalla sellainen suunnitelma B, ja somistus on myös kuullostanut kiinnostavalta, eikä somistajan kai tarvitse käydä kuin suht lyhyt kurssi! :) Pitää tutustua tähän sitten myöhemmin taas.

-SL kirjoitti...

Tosi kiva työ!:) minäkin tykkään laitella vaatteita ja koristeita näytille.. harmi vaan ettei ole koulutusta tuollaiseen työhön..

kullanmuru kirjoitti...

Anna: Se on kyllä kivaa :)

emma: se on kyllä kiva homma ;)

*~sl: niin, minäkin sellaisen suunnittelin hakevani :D

Jenni Ukkonen kirjoitti...

Itsekin pääsin somistamista kokeilemaan kun syksyllä olin eräässä vaatekaupassa töissä. Alussa nukkejen pukeminen (ja riisuminen!) oli todella raskasta ja pelkäsin koko ajan että hajottaisin jonkun nuken, mutta kun siihen tottui tykkäsin siitä tosi paljon :>

kullanmuru kirjoitti...

Jenni!: Onhan se!! Tosin minä en missään vaiheessa pelännyt rikkovani nukkeja, ja minulle mainittiinkin pari kertaa, että ole varovaisempi, ne on tosi kalliita! Ups. Onneksi en rikkonut yhtäkään :D