tiistai 27. tammikuuta 2009

Kerjäläiset

Ne jotka asuvat tai käyvät helsingissä usein ovat varmaan silloin tälllöin kävelleet Aleksanterinkatua pitkin. Eli siis siitä stockan ohi aleksi 13 päin. Ja olette siinä varrella varmaan nähneet kerjäläisiä?
Noh, yleensä nämä minua säälittävätkin ja olen harmitellut ettei minulla ole käteistä, kunnes nyt, kun olen tarkkaillut heitä vähän aikaa. Ensinnäkin ihan sama kuinka köyhä olen, mutta yrittäisin varmasti pitää itseni lämpimänä säässä kuin sääsä. Nämä ovat valinneet sen parhaimman paikan, eli Carrolssin nurkan. Heillä on vaatetta päällä ja huiveja siinä ympärillä, mutta kädet ovat ojossa jäätymässä. Aina välillä he niitä hierovat näyttävästi, että kaikki huomaisivat kuinka kylmä heidän on ja sitten taas venyttelevät niitä. Jos minä olisin kerjäläinen, niin varmastikin yrittäisin kietoa niitä jäätyviä käsiä vaikkapa huiviin, ihan lämpimänä pysyäkseni.
Toinen juttu joka mielestäni oli hassua, oli kun eräänä päivänä taas kävelin siitä ohi ja näin nyt joukon näitä naisia siinä samaisessa kulmassa mussuttavan hirveän kasan Carrols ruokaa. Eli jos minä olisin köyhä, ostaisin vain kaupasta ruokaa, ja pyrkisin halpoihin ja täyttäviin tuotteisiin. Ja vaikka saisin kerralla isomman määrän rahaa, varmastikin yrittäisin säästää sen pitemmälle, tai vaikka ostaa ne hanskat.
Toisaalta minä olen huono tuomitsemaan ketään. Mutta jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisin, kerjäisin töitä enkä kadulla rahaa. Töitä saattaa saada jopa paremmin ja olisi varmasti mukavampi tehdä jotain paska duunia minipalkalla, joka olisi silti vähintään se 50€ päivässä, kun kadulla se on varmaan se 1€ tunnissa, ja sitten kuinka kauan sitä jaksaa tehdä..
Mutta tosiaan kuka minä olen tuomitsemaan. En tiedä heidän elämästään mitään. Mutta harkitsen toisen kerran ennen kuin annan kerjäläisille rahaa.



Mitä mieltä te olette kerjäläisistä?

Tänään muuten meni aika hyvin töissä, saan jopa pidettyä paikan kasassa, vaikka pitääkin ajatella miljoonaa asiaa :D
Tulee muuten kunnon postausta heti kunhan ehdin olla koneella enemmän kuin puoli tuntia päivässä! :)

9 kommenttia:

eimie kirjoitti...

oon itekki miettiny samaa.. paras tapaus on kyl yks suomalainen nainen joka liikkuu keskustassa pummimassa paria euroa. samainen nainen omistaa jonku tyylin kartanon espoossa. ja oon joskus bongannu sen jalasta jotkut 100e kengät..

kullanmuru kirjoitti...

eimie: ??? ohhoh, semmosta mä en oo vielä nähny :D

Anonyymi kirjoitti...

Mielipiteeni on suoraan sanottuna että kerjäläiset ovat rasittavia. Eihän kukaan tietenkään varta vasten halua kadulle ruinaamaan rahaa, mutta miksi he eivät vain voisi asettua, käydä sossun kirjoille ja jonnekkin vuokra-asuntoon jotta pääsisi edes johonkin hanttihommiin. Kun näähän on kuulemma niitä jotka kiertää euroopan maasta toiseen.

Kerran siinä Aleksanterinkadulla istui mies kyltti kaulassa, missä oli tietokoneella kirjoitettua tekstiä selvällä suomen kielellä kaikennäköistä tyyliin "olen köyhä, tulin sieltä ja sieltä ja minulla on niin ja niin monta lasta jne.". Miten tää juuri maahan saapunut osaa suomen kirjakieltä ja on päässyt johonkin vielä koneella sitä kirjoittamaan. Ja jos se niille lapsille meinas ruokaan rahaa saada niin eiköhän matkoihin suomeen ja takaisin pala aika paljonkin rahaa...
Niillä on kuitenkin vaan joku mafiatyyppinen järjestö joka keksii niille uusia tarinoita jotka vetoais mahdollisimman paljon ihmisten tunteisiin :D

kullanmuru kirjoitti...

emma: mhm.. en vain enää tiedä miten heihin reagoida! :o

-SL kirjoitti...

Hyvä aihe! muualla Euroopassahan noita romanikerjäläisiä on ollut aiemminkin paljon esim. Nizzassa.. Luin etteivät saa Suomessa töitä, koska eivät osaa kieltä!:/ niin tärkeää on osata kieli ja kun eivät osaa englantiakaan ja sitten on sekin kun heillä ei ole mitään henkilöpapereita, ei mitään tietoja eivätkä sen takia myöskään saa esim. sossusta rahaa.. että vaikeaa on.

Itse pyrin auttamaan jotenkin muuten kuin rahalla mm. Nizzassa veimme meiltä jääneet pussilakanat, pasta-aineet yms. kerjäläisille :) kiittelivät kovasti eikä niitä viitsinyt Suomeenkaan raahata.. Eikä tarvinnut ainakaan epäillä mihin raha menee ;D

kullanmuru kirjoitti...

*~sl: hoih, hankalaa. Kyllähän ne varmasti jotain saisivat, jos vain osaisivat hakea. Mutta tuo on ihan totta, tuo sinun tapasi onkin paljon parempi!! :)

Poff kirjoitti...

Kerran ulkomailla ollessamme annoimme kaverini kanssa yhdelle kerjäläiselle 4 €. Kerjäläinen oli kirjoittanut liikkutavan postikortin, jossa hän kertoi perheestään ja siitä, miten hän tarvitsee rahaa pitääkseen huolta pienistä lapsistaan. Ja tätä korttia kerjäläisnainen sitte näytti ohikulkeville ihmisille. No, annoimme hänelle sit tosiaan ne rahat ja sit tuo kiittämätön nainen alko valittaa, että "en saa tällä määrällä ostettua yhtään mitään! antakaa enemmän!" Siinä vaiheessa alko sit ärsyttää ja kävelimme vaan pois. :|

Emma kirjoitti...

mua naurattaa joskus noi kerjäläiset. tai siis kun veikkaan ettei ne oikeasti oo köyhiä. Joillain niillä on hienot merkkikellot ja merkkivaatteet :D!!

Joko ne on oikeasti tosi rikkaita, tai sitten niillä on outo tapa tuhlata kerjäämänsä rahat.

kullanmuru kirjoitti...

Poff: Kieltämättä, olisin itse tollasessa tilanteessa kiitollinen jo 10 sentistä, mutta 4 euroa on mielestäni jo aika paljon, en antaisi niin paljon! :D

Emma/PB: Tai sitten ne ei vaan ole niitä fiksuimpia :P