tiistai 3. helmikuuta 2009

Eurooppamatkailua osa.3

Viimeksi jäin Latisanaan eurooppamatkailu kertomuksessani. Jos vanhempia tekstejäni haluaa lukea niin ensimmäinen osa täällä ja toinen osa on täällä.

Nyt sitten jatketaan. Elikkä viikon Italiassa oltuamme lähdimme junalla Wieniin päin. Ensin jouduimme pysähtymään yhdellä juna-asemalla odottamassa pari tuntia junaa, ja sen jälkeen toisella asemalla jonkun 7 tuntia, että lopulta pääsimme matkaan. Vietimme koko päivän jollain ihme asemalla, jossa oli reikävessat. Ällöttävät kieltämättä, mutta suhteellisen hygieniset kuitenkin.

Lopulta pääsimme yöjunalla Wieniin. Matka oli todella väsyttävä ja onnistuimme jo heti alussa höpöttelemään jotain hölmöä ja kaksimielistä, kun kuulimme että takanamme istui pari suomalaista poikaa nauramassa meille. Voi ei! Nolasimme taas itsemme. Tosin ei se nyt niin iso juttu ole. En usko, että olisin näitä poikia nähnyt sen jälkeen.
Aamulla saavuttuamme Wieniin olimme niin rättiväsyneitä, että matkustimme vain muka ilmaisella ratikalla toiselle asemalle. Ei emme menneet pummilla, kuski ei suostunut myymään meille lippuja. :D Asemalla istuskelimme rauhoittumassa ja syömässä pari tuntia ja pääsimme vihdoin Tsekin junaan.

Se oli todella hassua, koska siellä kysyttiin passit useampaan kertaan ja kaikki turvasysteemit olivat muutenkin tarkempia. Saimme matkustaa monta tuntia suhteellisen mukavassa junassa, lähinnä nukkuen. Nukuimme aina kun oli aikaa, koska yöunet olivat aina katkonaiset ja huonot. Pääsimme vasta aika myöhään Prahan asemalle. Siellä jouduimme jonottelemaan eri jonoissa pari tuntia, koska mikään tiski ei muka osannut palvella toisella kielellä. Lopulta saimme liput johonkin pieneen kylään, jossa kaverimme asui. Tosin vaihtoja oli kolme. Voin sanoa, että sen rumban jälkeen kaverini oli todella raivona.

Stressi alkoi heti, kun ensimmäinen juna oli reilusti myöhässä. Jännitimme melkein koko matkan, että ehdimmekö seuraavaan junaan koska vaihtoaikaa oli alle 10 minuuttia. Onneksi perille saavuttuamme juna oli jäänyt odottamaan tätä myöhästynyttä junaa, joten meitä onnisti. Seuraavaa vaihdosta myöskin jännitimme, varsinkin kun asemat olivat ihan pieniä, joilla oli pelkät raiteet eikä laitureita ollenkaan. Kun saavuimme asemalle, yritimme kysellä josko konduktööri tietäisi missä se meidän juna on. Mutta tämä ei tietenkään puhunut minkäänlaista englantia. Se juna oli kuitenkin myös itse myöhässä, joten ehdimme siihen onneksi. Viimeistä vaihtoa emme joutuneet enää jännittämään, koska vaihto olisi sen pari tuntia.
Asemalla meitä kuitenkin odotti yllätys, kun kaveri Monica oli tullut hakemaan meitä jo siltä asemalta autolla ja pääsimme suoraan heidän luokse.

Ihana perhe! Taino hänen vanhempansa olivat matkoilla, mutta hänen siskonsa ja tämän poikaystävä olivat paikalla ja ruokkivat meidät heti ja olivat tehneet sängyn valmiiksi, joten nukkumaan vain. Heillä viihdyimme jopa kolme päivää. Olisimme mielellämme jääneet pitemmäksikin aikaa, mutta meillä oli jo kiire saksaan. Monica ja hänen siskonsa veivät meitä ympäri tsekkejä esitellen linnoja, omaa kyläänsä ja veivät shoppailemaan. He kyllä ihmettelivät kuinka paljon söimme karkkia. JA myöskin eväitämme kun lähdimme. Otimme eväiksi sämpylöitä ja juustoa :D

Jouduimme taas matkustamaan yöjunalla ja olimme aamulla liian aikaisin Frankfurtissa. Kun kello oli jotain 10 soitimme Fabianille (se saksalainen mies, johon tutustuimme junassa) ja keroimme olevamme perillä. Hän lupasi tulla hieman myöhemmin sinne meitä vastaan. Päätimme siksi aikaa mennä kiertelemään Frankfurttia.

Voin ihan suoraan sanoa, että se nousi lempikaupunkieni listalla melkein kärkeen. Ainoa ongelmamme oli, että olimme hyvin ylipukeutuneita. Tsekeissä oli koko vierailumme aikana kylmää ja sateista, kun saavuimme Frankfurttiin siellä paistoi aurinko paahtaen. Saimme onneksemme shopattua kaupungissa hyvin ja vietettyä ihana päivä ihan vain katsellen. Hyvin paljon sieltä löytyi jalkapallon mm kamaa, kun ne oli juuri pidetty saksassa.

Lähdimme illalla Fabianin kanssa Giesseniin, jossa hän siis asui. Giessen on suuri opiskelijakaupunki. Hän majoitti meidät omaan huoneeseen, josta yksi hänen kämppiksensä oli juuri muuttanut pois ja antoi ihan omat avaimet käyttöön. Saimme myös lainata hänen konettaan ja teimme yhdessä ruokaa. Taas tuntui kuin olisimme päässeet johonkin unelmapaikkaan! Illalla Fabian vei meidät johonkin klubille.

Hassua oli, etten missään vaiheessa matkalla tiennyt rahatilannettani ja olin ihan varma, että minulla on enää 20 €, menin automaatille kokeilemaan onneani ja painoin 100€. Ja miten kävikään, tietenkin sain sen. Olin ihan onnessani. Kävimme baari illan jälkeen vielä ostamassa älyttömän halpaa kebabia. Siellä oli vielä hyvä valikoima. Löytyi kanaa, härkää ja lammasta. Otin kanaa, ja se oli ehdottomasti parasta kebabia mitä olen syönyt. JA maksoi sen 1,90€. Vietimme vielä iltaa Fabianin kaverin kanssa.

Seuraavana päivänä lähdimme käymään jossain viereisessä kaupungissa, jossa oli joku hieno linna. Ensin onnistuimme tulla junasta liian aikaisin ulos ja jäimme odottamaan seuraavaa, että pääsemme perille. Ja sitten nousimme ulos väärälle puolelle ja päädyimme shoppailemaan, emmekä katsomaan linnaa :D

Samana päivänä tuli hirveä kiire junaan, että ehdimme Frankfurtiin vaihtamaan Berliinin junaan. Junaan kyllä ehdimme, kun se sattui olemaan 20 minuuttia myöhässä. Pääsimme laiturille juuri ehtiäksemme vaihtaa toiseen, kun juna lähti silmiemme edestä liikkeelle. Menimme valittamaan asiasta ja saimme paremmat liput (jotka olivat kalliimmat) ilmaiseksi. Tosin se juna lähti kl. 1 yöllä ja jouduimme odottelemaan sitä neljä tuntia.

Jäimme asemalle pelaamaan korttia, kun meidän seuraan liittyi joku mies joka ehdotteli mitä ihmeellisimpiä. Hän oli ihan varma, että jos kaksi tyttöä tuli eurooppaan keskenään heillä ei ollut mielessä mitään muuta kuin bilettäminen ja miesten kanssa oleminen. Pari kertaa, kun olimme ystävällisesti hänelle sanoneet, ettei kiinnosta jouduimme jättämään hänet huomiotta. Hän lopulta lähti. Mutta ei mennyt edes puolta tuntia, kun hän tuli taas takasin jankuttamaan. Meinasi mennä hermot, mutta onneksi pääsimme hänestä lopulta eroon. 1 nousimme hyvin väsyneinä junaan ja huomasimme olevamme ihan väärällä osastolla, ja jouduimme kävelemään junan ihan toiseen päähän. Sitäkin väsyneempinä nukahdimme. Kunnes joku hyvin rasittava vauva päätti herättää koko vaunun keskellä yötä ja itkeä jonkun tunnin ajan. Meillä oli muutenkin aikaa nukkua vain 6 tuntia, tuntui hyvin rasittavalta, ettei sitäkään saanut nukkua kunnolla.

Tulimme sitäkin vihaisempina Berliiniin. Sille uusimmalle asemalle, joka on muuten tosi hieno!! Ostimme heti samalle illalle kunnon yöjunavaunun, että pystyisimme vihdoin nukkumaan sängyissä. Sitten kävimme syömässä Burger King:issä, joka oli minulle ensimmäinen kerta. Ja kiertelimme ympäri Berliiniä.

Kävelimme oikeasti varmaan puolet kaupungista. Joka on myöskin todella hieno. Siellä myöskin ensimmäisen kerran törmäsin lushiin ja rakastuin. Kiersimme koko päivän etsien normaalia supermarkettia, josta voi ostaa alkoholia. Kun olimme takaisin asemalla löysimme sellaisen sieltä.

Illalla vihdoin päädyimme väsyneinä junaan parin kaljan kera ja yllätykseksemme samaan hyttiin meidän kanssa tuli kaksi suomalaista. Se oli todella hauska yhteensattuma. Saimme vihdoin nukkua kunnolla ja seuraavana päivänä saavuimme Kööpenhaminaan. Rahaa ei hirveästi enää ollut ja aikaa oli jäljellä vielä se pari päivää. Kaverini lähetti viestin äidillee, joka vastasi heti että isä tulee hakemaan meidät. Olimme aika järkyttyneitä, mutta ihan tyytyväisiä. Hakemaan? Voi kyllä hän lensi tuomaan meille liput ja vei meidät takaisin suomeen.

Oli kyllä hassua palata sen kuukauden jälkeen ja haikeaa, ettei enää voitu matkustella kahdestaan. Yli hauskaa nimittäin oli!!! Koko matkan aikana onnistuin nostamaan 220€ enemmän kuin mitä luulin että minulla oli rahaa :D

Ja nyt kaikki kysymykset reilaukseen liittyen tänne!!! :D

Jenni Ukkonen kirjoitti...

Nämä on niin kivoja postauksia, varsinkin kun matkakuume jyllää kovana :> Ja vitsi mikä ihana rusketus sulla on!
Siistiä muuten lukea just tästä tyypistä joka Saksassa majoitti teidät, itse olen niin epäluuloinen etten varmaan ikinä luottaisi johonkin kivaan ventovieraaseen :)

kullanmuru kirjoitti...

Jenni!: Niin, tai siis olin :D Oltiin mekin, mutta vaikutti fiksulta ja oltiin me varuillamme koko ajan, onneksi osoittautui mukavaksi :)

eimie kirjoitti...

oon kyl niin kateellinen tosta matkasta. harmittaa vieläkin etten lähteny reilaamaan. jos tänäkesänä pääsis edes kaveriporukalla viikon lomamatkalle ni oisin tosi iloinen..

kullanmuru kirjoitti...

eimie: kieltämättä mahtava reissu! Ja jos on aikaa semmonen kannattaa tehdä! Ikärajaahan sillä ei ole! :)

-SL kirjoitti...

Tätä oli kiva lukea, aika monia paikkoja pääsit siis näkemään kerralla :)
rusketus ja nuo vaaleat hiukset näyttää hienoilta!

ikäviä sellaiset seuraaja ja iskijämiehet jotka ei usko ettei seura kiinnosta, tullut itsekin nähtyä niitä harmittavan paljon :/ mutta kaikki Sisiliassa.

kullanmuru kirjoitti...

*~sl: ihana reissu oli ehdottomasti!! Hiukset oli vaalentunu auringossa, niiden pitäisi olla sellaiset tumman ruskeat :D