keskiviikko 18. helmikuuta 2009

InterRail

Ajattelin antaa hieman neuvoa kiinnostuneille, jos ensi kesänä tai tulevaisuudessa ylipäänsä on suunnitelmissa lähteä InterRail matkalle.
Ihan ensiksi niille tietämättömille, jotka eivät välttämättä tunne käsitettä: InterRail on matka, joka suoritetaan lähinnä junilla, mutta siihen voi käyttää myös busseja, lauttoja, laivoja yms. Reilata voi ympäri eurooppaa.



1. Ihan ensiksi ennen matkaa suosittelen valitsemaan seuralaisen jonka kanssa lähtee, ellei sitten halua lähteä yksin. Minä otin mukaani parhaan kaverini ja en olisi kuvitellut parempaa matkan jakajaa. Emme riidelleet yhtään ja pystyimme tekemään kaikki päätökset yhteis tuumin. Kannattaa ottaa kaveri joka on mahdollisimman saman henkinen kuin sinä eikä pelkää riskejä. Kun joudut viettämään yhden ihmisen kanssa 24/7 niin paljon aikaa, on paras olla kaveri jonka kanssa ei tule konflikteja, koska ne vain pilaavat muuten innostuneen tunnelman.
Yksin voi lähteä. Siinä on omat plussansa ja miinuksensa. Jos olet sosiaalinen niin saat varmasti helposti ystäviä matkalla, mutta muuten ystävä mukana tuo kyllä lohtua ja turvallisuuden tunnetta!

2. Sitten kannattaa suunnitella millaisen matkan aiotte tehdä. Matka muodoissa on monia eri vaihtoehtoja joihin kannattaa tarkemmin tutustua täällä, mutta yleisesti on olemassa Global kortti, joka käsittää kaikki euroopan maat. Siinäkin voi ottaa eripituisia matkoja, joista pisin on 1 kk. Sitten on yhden maan kortit joissa on eri hintaluokat, luokitellaan myös edellisessä. Tässäkin on monta eri vaihtoehtoa pituudessa. Monissa korteissa voit olla maassa vaikka kuukauden, mutta maksat vähemmän, jos matkustat korttia käyttäen vain jonkun tietyn määrän päiviä. (Mielestäni kummallinen käytäntö, vanha oli parempi!)
Jos matkustat Global kortilla, kannattaa hieman suunnitella, että kuinka kauan aiotte missäkin viipyä, että ehditte lopulta perille ajoissa.

3. Osta liput. Lippuja voi ostaa isoimmilta juna-asemilta. Omani ostin Helsingistä, mutta epäilenpä että muutkin Suomen suur kaupungit käyvät hyvin. Hinta vaihtelee 32 eurosta 809 iästä ja matkan pituudesta riippuen. Tarkemmat tiedot löytyvät myös edellisestä linkistä. Kannattaa myös miettiä miten pääset aloittamaan matkan, koska kortti ei käy kotimaassa. Saat kotimaassa 50 % alennusta suomen sisäisistä matkoista, paitsi lähiliikenteestä. Jos menet yhteen maahan, saa siihen kai helposti yhdistettyä lennot. Jos taas sinulla on Global kortti, se oikeuttaa alennuksiin laivoilla. Ja me aikoinamme saimme Silja Linen 4 hengen hytistä paikat ilmaiseksi kortilla. En tiedä onko heillä sama käytäntö vieläkin, mutta aina sitä voi yrittää :)
Muistakaa myös, että yöjunissa ja joissain muissa junissa voi joutua maksaa lisää. Se ei yleensä ole kovin paljon, mutta siihen kannattaa aika usein varautua. Varsinkin ruotsissa ja saksassa. Tästä lisämaksusta pitäisi olla tiedot railkortissanne, ja jos ette ole varmoja, asemilta voi aina kysyä!

4. Kannattaa hieman miettiä miten aikoo yöpyä matkalla. JA kyllä, siellä tulee nukuttua, huonosti, mutta olen varma että pitkiä aikoja ei pysty olla nukkumatta. Erittäin hyvä ja suhteellisen edullinen vaihtoehto on hostellit. Monilla asemilla on infopisteitä, joista saa hyvin tietoa hostelleista ja muista majoitusmahdollisuuksista. Mutta jos haluatte varautua siihen ennen matkaa niin täältä voitte katsoa hostellien hintoja ja jopa varata niitä sivuilta. Olen ollut muutamissa sivuston hostelleissa. Ja suosittelen kyllä käyttämään sivua. Ne jotka sieltä löytyvät, ovat tarkistettuja. Muistakaa, että yleisin hostelli on iso huone täynnä sänkyjä ja joudutte jakamaan sen huoneen tusinan vieraiden kanssa. Seassa voi olla niin miehiä kuin naisiakin. Tällaisissa hostelleissa on yleensä lukolliset lokerikot omille tavaroille, missä niitä voi säästää turvallisesti.
Toinen yöpymistapa on ottaa teltta mukaan ja nukkua camping paikoissa. Jos olet isolla porukalla, voitte nukkua rannoilla ja puistoissa, kun joku vahtii (ystäväni tekivät näin).
En suosittele viettämään kaikkia öitä junassa, siellä ei tule nukuttua kovin hyvin.


5. Matkalle kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan rinkka! Sitä on helppo kuljetta, etkä näytä tyhmältä bimbolta kun juokset junaan vetolaukku perässä. Rinkka kannattaa valita hyvin. Sen olisi hyvä olla mukava ja tilava, jossa on tarpeeksi taskuja. Mukaan kannattaa ehdottomasti ottaa makuupussi. Se on yllättävän hyödyllinen, ja voi yllättää käytännöllisyydellään. Myöskin hammasharja, shampoo ja muut hygienia tuotteet ovat tietenkin tarpeellisia. Parit kengät. Sandaalit ja jotkut tavalliset kengät ja jos bilettää paljon, niin yhdet kengät sitä varten, mutta muuten matalapohjaisia. Muuten ei jaksa kävellä niin paljon, sen ison painon kanssa. Laturi, puhelin ja kamera ovat myös ehdottomia. Passi ja jonkinlainen matkavakuutus. Minulla sellaista ei tosin ollut, mutta on se aina hyödyllinen. Vaatteet kannattaa valita huolella. Et välttämättä pääse pesemään niitä, joten alusvaatteita kannattaa ottaa kunnolla. Myöskin ota lämpimiä vaatteita öiksi ja hyvin kevyitä vaatteita päiviksi. Euroopan kesät osaavat olla hyvin hiostavia, junista puhumattakaan. Meikkiä et tule hirveästi tarvitsemaan ja rusketuskin tarttuu paremmin meikittömälle naamalle. Mutta bikinit ja pyyhe ovat luultavasti parhaat ystäväsi matkalla! Myöskin vesipullo on tärkeä olla täynnä ihan koko ajan! Nyt luultavasti unohdan jotain..

6. Kannattaa miettiä budjetti ajoissa. Jokaiselle päivälle määrä kuinka paljon tuhlaatte. Minulle riitti 600 € koko matkaan, mutta yövyin suurimman osan tuttujen luona ja he myöskin ruokkivat meidät, joten meille jäi enemmän rahaa shoppailuun. Mutta pitää siis varautua ruokaan (ehdottomasti veteen!!), lisälippuhintoihin, yöpymiseen ja jos haluaa päästä rellestämään. Hyvä noin päiväbudjetti on 50€, niin on vähän liikkumisen varaakin.

7. Kannattaa aina ottaa joku varasuunnitelma. Esim. luottokortti tai varakassa, joka on eripaikassa. Ihan vain siltä varalta, jos joku ryöstääkin tai tulee muita ongelmia. Muutenkin kannattaa huolehtia kaikesta turvallisuudesta. Voitte tottakai tutustua uusiin ihmisiin, mutta heidän mukaansa lähteminen ei ole viisasta. Yleensä ihmiset joihin kannattaa enemmän luottaa on viranomaiset ja muut suunnilleen samanikäiset pohjoismaiset reilaajat. Me tapasimme hollantilaisia ainakin.


8. Baareissa suosittelen käymään, mutta niiden löytäminen on välillä hankalaa, joten kannattaa kysellä paikallisilta missä on paras meno. Varsinkin ihan etelässä klubeille harvemmin maksaa sisään ja yleensä niihin jaellaan vielä drinkkilippuja. Suosittelen kuitenkin vahtimaan sitä humalatilaa, koska niitä ääliöitä hyväksikäyttäjiä on tarpeeksi vaanimassa varsinkin pohjoismaisia vaaleita tyttöjä!!

9. Muistakaa, että kaikilla euroopassa ei kielitaito ole ihan samalla tasolla kuin suomessa. Ranskassa viranomaiset puhuvat yleensä englantia, mutta muuten hyvin harva sitä edes haluaa opetella. Itäeuroopassa jopa viralliset eivät välttämättä sitä osaa ja italiassakaan sitä ei erityisemmin tykätä puhua.

Tässä tuli nyt tällainen suuri tietopläjäys, mutta olen varmasti unohtanut jotain.

Kyselkää jos joku jäi ihmetyttämään! Ja kertokaa omia kokemuksia!

Täältä VR:n InterRail sivut!

5 kommenttia:

-SL kirjoitti...

Interrail on varmasti mielenkiintoista mutta pitää varata paljon tai no riittävästi rahaa ja junissa on vaikea nukkua paitsi sitten kun on tosi väsynyt..
Sisiliassa ihme kyllä niissä juna-asemien kopeissa puhuttiin aina englantia, sen sijaan konduktöörit ei puhuneet, mutta kumminkin puhuttiin enemmän englantia kuin Ranskan Nizzassa! mikä yllätti minut aika lailla

kullanmuru kirjoitti...

*~sl: Juu, Ranskalaiset ovat kai katkeria, että Britit joskus voitti jotain sotia, ja heidän kielestään tuli se maailmanlaajuinen. Koska jos ranska olisi voittanut, me opiskelisimme sitä eikä englantia :)

Anonyymi kirjoitti...

Kiinnostava postaus ja hyvä tietopaketti (: Reilaamaan ois kyllä mahtava päästä, ehkä uskaltautuu sitten vielä myöhemmin.

Poff kirjoitti...

Tosi hyvä postaus! :) Ois kyllä kivaa päästä joskus reilaamaan. :)

kullanmuru kirjoitti...

emma: hyvä :) ja todella suosittelen mennä reilaamaan!

poff: kiitos :) ja suosittelen ehdottomasti! :D