tiistai 30. joulukuuta 2008

Houkutus

Elikkä siis tämä kirja Houkutus englanniksi Twilight. En edes tiedä mistä aloittaa. Sain sen kullaltani joululahjaksi, kun olin jo jonkun aikaa sitä paljon hinkunut.


Aloitin heti sen lukemisen, vaikka oli toinen kirja kesken, ja ahmaisin sen melkein kerralla. Minulla meni joku 4 päivää kun luin sen. Se oli ihan liian kiehtova. Aivan ihana rakkaustarina. Tosin minua alkoi hieman häiritsemään se minkälaisia tuntemuksia se sai minussa aikaan, kun kaverini oli ostanut kirjan pikkusiskolleen, joka on 13?
Tosin minä olen ihan liian herkkä kirjoille. Tunteeni voi muuttua kirjan mukaan laidasta laitaan. Tässäkin kun alussa he olivat hyvinkin kiihkeästi rakastuneita toisiinsa. Aloin heti itse etsiä ketä rakastaisin yhtä palavasti. No ketähän? :P Mutta välillä tämä saattaa mennä jopa liiallisuuksiin, kun saatan jopa käyttäytyä ihan sen mukaisesti, millaista olin juuri lukenut. Ei en matki, vaan keskityn kirjan tunnelmaan niin syvästi, että melkein elän sen itse. Sen takia minua alkoikin ärsyttää ihan älyttömästi ja aloin olemaan ailahtelevainen, kun aloin lukemaan sitä kakkos osaa. Minua ärsytti ja olin masentunut. Mutta en ala spoilamaan, että miksi. Tosin nyt ymmärrän miksi jotkut eivät halua lukea sitä seuraavaa osaa.


Tosiaan pidin ykkös osasta niin paljon, että se pääsi heti lempikirjojeni joukkoon ja tulen lukemaan sen vielä varmaan miljoona kertaa. Niin kuin joskus Harry Potterit (kyllä tykkään niistä). Heti kun olin lukenut ensimmäisen osan passitin kultani hakemaan minulle toisen, koska en voinut olla ilman sitä. Sainkin sen samana päivänä käsiini eikä taukoa tullut. Noh vaikka kirja onkin alussa aika masentava se piristyy loppua kohden. Ainakin toivon niin, en ole vielä ihan lukenut sitä.


Ja jos joku haluaa tietää millainen kirja on: Romanttinenfantasiaseikkailuromaani. Ainakin minun selitykseni olisi sellainen. Rakastan miten Stephenie Meyer kuvailee tunteita, maisemia ja ulkonäköä hyvinkin rikkaasti. Se auttaa kuvittelemaan tunnelman ja miltä silloin näyttäisi, mutta jättää kuitenkin jotain omankin mielikuvituksen varaan. Tunteeni heittelivät itkusta, nauruun ja kaikkialle muualle :P Aion myöskin varmasti käydä katsomassa myös elokuvan, vaikken usko sen olevan ihan niin hyvä kuin mitä kirja oli.

Toisin sanoen suosittelen kirjaa kaikille hyvinkin lämpimästi!!!

Oletko lukenut kirjan? Heittelevätkö teidänkin tunteet kirjoja lukiessanne?

19 kommenttia:

Ansu-- kirjoitti...

Juu heittelee laidasta laitaan ja elän siinä kirjassa vähän niinkuin itse (: Se on ihanaa mutta toisinaan ärsyttävää.

Anonyymi kirjoitti...

Luin kirjan vähän aika sitten ja kyllä tykkäsin! Eräänä iltana luin kirjaa monta tuntia putkeen, ja kun se sitten lopulta sinä iltana loppui, olin ihan pallo hukassa. Oloni oli hyvin outo ja sekava, olin kirjassa niin sisällä, että mietin sen luettuani että niin missä tanssiasissa nyt olinkaan, ja mihin se Edward nyt katosi. Tunne oli todella, todella hämmentävä! :D

Kirjan luettuani ajattelin tietysti että luen seuraavankin osan, olihan tuo niin hyvä. Sitten kuitenkin tajusin, että olen tyytyväinen siihen, että loppu on niin onnellinen. Tiesin että seuraavassa osassa olisi pakko tapahtua jotain että heidän välinsä viilenevät tms., niin hullulta kuin se kuullostaakin, tiesin etten tulisi kestämään sitä! Niinpä luin vain nopeasti netistä tulevien osien juonet ja varmistin että kaikki päättyy sitten Breaking Dawnissa onnellisesti.

-SL kirjoitti...

Vaikuttavia kirjoja siis!
joskus vaikuttaa tunteisiin juu, etenkin matkoihin liittyviä kirjoja lukiessa tulee kauhea hinku lähteä kirjojen tapahtumapaikkoihin!:D
jotkut hyvät kirjat on kuin elokuvia, liikuttavia siis.

Poff kirjoitti...

En ole vielä lukenut tota kirjaa, mutta suunnitelmissa kyllä on, oon kuullut niin monelta et se on hyvä. :)

Kyllä, minäkin eläydyn kirjoihin ja välillä vähän liikaakin. :D Kun olin lukenut viimeisen Harry Potterin loppuun minut valtasi tyhjyys moneksi tunniksi. :D Tajusin, ettei enää tulisi uusia osia ja jotenkin sen loppu oli niin yllättävä. :)(ei nyt välttämättä liity tohon tunteiden heittelyyn, mutta tollasen tunteen kirjan loppuminen sai aikaan)

Parakeet kirjoitti...

Luin tuon kirjan jo silloin kun se ilmestyi, eli aika kauan sitten, ja kyllä se ihan vaikuttava tarina oli! :) Vaikka tarina on oikeastaan ihan perusfantasiaa, niin silti kirja on jotenkin mystinen ja kiehtova.

kullanmuru kirjoitti...

Sandy: Ihan totta!! :D

emma: mulla käy myös niin, sen takia olin onnellinen kun mulla oli jo seuraava kirja :P

*~sl: mielestäni kirjat ovat jopa vaikuttavampia kuin elokuvat. Ne koskettavat lähempää, kun siihen pitää kunnolla paneutua :)

Poff: Minulla oli ihan samanlainen tunne, kun luin sen viimeisen Harry Potterin. Olin ihan pihalla ja vain istuin ja ihmettelin, että mitäs sitten?

Parakeet: No aivan totta! Mielestäni se oli ihana :)

Anonyymi kirjoitti...

Elokuvan voisi kyllä käydä katsastamassa, vaikutti ihan lupaavalta. Kirjoja en oikein jaksa lukea, mitä nyt nuo Potterit ja Narnian.

Julpukka kirjoitti...

Voih, olen lukenut kirjan jo kaksi kertaa ja Uuden kuun jälkeen aloitin lukemaan Epäilystä, heti, kun sain sen käsiini. Uusi kuu oli kyllä hieman masentava, mutta se vain korosti ihanan Edwardin paluuta!<3 Tunteeni siis todellakin heittelehtivät laidasta laitaan lukiessani Houkutusta.
Menen katsomaan ensi perjantaina Twilightin ensi-iltaa :D !

-Sophie

Kaisa kirjoitti...

Haluaisin lukea tuon kirjan erittäin paljon! :D Olen kytännyt sitä kirjastosta jo jonkin aikaa, mutta nyt alkaa näyttää siltä etten kerkeä lukemaan sitä ennen kuin elokuva tulee ensi-iltaan, vaikka haluaisinkin.. Mielestäni oikea järjestys on se että lukee ensin kirjan ja sitten vasta katsoo elokuvan :D

Noora kirjoitti...

Oon aikeissa lukea ton, kun oon useasta blogista lukenut tuosta. Kuulostaa vähän erilaiselta kuin kirjat, joita yleensä luen :)

Luen hirveesti ja vaihtelee, mitä luen, joten en osaa noista tunteista sanoa. Liikutun kyllä paljon, joten semmosia tunteita tulee. Ja joskus jos on hyviä kirjoja, niitä miettii jälkeenpäinkin kauan.

Jenni Ukkonen kirjoitti...

En ole lukenut mutta varmaan pakko kohta kun sitä niin ylistetään :d

kullanmuru kirjoitti...

Tellu: suosittelen kyllä lukemaan kirjankin, ainakin ensimmäisen, on se sen verran vaikuttava!

jellyfish: se kakkonen oli niin masentava, että ihmettelin miten ikinä selvisin siitä :P

Kk: olen ihan samaa mieltä! Ensin kirja, sitten elokuva. Koska silloin on saanut ensin ne omat mielikuvat kaikista.

kullanmuru kirjoitti...

norppa: minä luen myös paljon, mutta vain muutama kirja pystyy vaikuttamaan minuun noin voimakkaasti, mutta siloin kun pystyy olen ihan sekaisin. Tunteet heittelee ja kaikkea :P

Jenni!: Todellakin suosittelen!!! :)

Frezza kirjoitti...

En ole vielä lukenut, mutta luen kyllä heti kun vain saan kirjan käsiini! :D

kullanmuru kirjoitti...

Pretty girl: suosittelen sitä todellakin!! :)

assa kirjoitti...

(vastaus hieman myöhässä)
Vaaleita sävyäjä minäkin mietin,
mutta mun on pakko pitää huone ihan pilkkopimeenä, kun on yö. Vaaleat sävyt toisivat lisää valoa, mutta kesä. Se kesä.

Pidän Stephanien tavasta kuvailla ympäristöä, kun siihen pääsee heti mukaan ja voi antaa mielikuvituksensa lentää. Luin kirjan uutenavuotena, siinäpä se uusivuosi menikin (alle 12 tuntia oikeastaan taukoamatta).

Kirja oli hieman pettymys minulla, pidän kyllä tuollaisesta rakkaushömpästä, mutta sitä oli hieman liikaa... häiritsi hieman, kun en pysty samaistumaan bellan tekoihin. Ne kirjat ovat parhaita, jossa voi samaistua päähenkilöön edes jollain tasolla...

kullanmuru kirjoitti...

assa: minä taas samastuin ihan täysin. Ehkä se sitten riippuu ihan ihmisestä. Mutta kirja tosiaan nappasi aikalailla mukaansa :P

Anonyymi kirjoitti...

Luin kirjan juuri ja se oli kaiken hehkutuksen jälkeen jonkinasteinen pettymys. Juonen rakenne on jotenkin niin heppoinen ja kirja vaikuttaa "lapsille kirjoitetulta".. :(
Odotin jotain vähän enemmän.

kullanmuru kirjoitti...

anonyymi: niin no on sitä aika paljon hehkutettu, mutta tykkäsin silti :)